Danskernes Egen Historie – et langtids kommercielt historie projekt


 

 

Danskernes Egen Historie

Et langtidsholdbart koncept

Landets 450 lokalarkiver bugner af uudnyttet filmmateriale. Substanz vil på foreløbig otte historiske dvd’er give danskerne mulighed for at kigge ind ad egne vinduer 

Af Jannik Lunn

Danskernes liv i den moderne tidsalder levende fortalt af danskerne selv,« sådan lyder idéen bag det nye selskab Substanz, der 1. september udsender otte dvd’er om Danskernes egen historie. Firmaet har til huse i et gammel pakhus lige ud til Københavns Frihavn oven på den mondæne restaurant M/S Amerika på Dampfærgevej.

Bogmarkedet besøgte Substanz, der er ejet af Thomas Bjørn Tingstrup og Troels Uhrbrand Rasmussen og STV A/S, der hver ejer en tredjedel.

STV er et selskab, der bl.a. producerer tv-udsendelser som fx Sporløs og Vejret, og som netop, da vi besøgte Substanz, havde fem vogne ude for at dække kronprinseparrets bryllup. Substanz så dagens lys sidste år, hvor Tingstrup og Rasmussen fandt sammen omkring at lave deres eget produktionsselskab med udgangspunkt i historie.

»Ved at studere statistikkerne for bibliotekernes udlån kunne vi konstatere, at det, der udlånes mest, er krimier med 6,8 gange pr. titel i et kvartal, og lige efter kommer så historie med 5,8 gange,« siger Thomas Tingstrup og tilføjer: »Du kan også se, hvor mange historiske bøger, der er blevet udgivet bare det sidste år. Der er en enorm interesse. Da der blev holdt middelalderfestival i Horsens, var der 100.000 besøgende, og når tv viser en serie som fx Krøniken, slår den seermæssigt alle rekorder. Når man så spørger folk, hvorfor de ser Krøniken, er det hverken på grund af historien eller for skuespillernes skyld; det er på grund af det tidsbillede, serien giver. På samme måde, som det sjældent er kvaliteten, der begrunder gamle danske films store popularitet.«Øl og jul

De to grundlæggere er et ideelt makkerpar: Thomas Tingstrup har baggrund i økonomi, strategi og markedsføring og Troels Rasmussen er journalist med lang erfaring i tv-produktion (se Faktaboksen). Allerede inden det historiske projekt løber af stabelen, har Substanz produceret to dvd/cd’er med stor succes for Universal. Øl. Humle, hygge og højt skum … er en dvd med alt om øl på film, fra produktion til forskellige reklamefilm og underholdende øl-scener fra den danske filmskat samt en cd med Ølhunden glammer og 12 andre øl-klassikere. Den har foreløbig solgt i 20.000 ekspl., og en lignende dvd/cd, Mens vi venter på julen, har solgt omkring 10.000 ekspl.

»Så gik der nogle måneder, hvor vi, samtidig med at vi økonomisk holdt skruen i vandet ved at påtage os andre opgaver, undersøgte, om det historiske projekt var realistisk, om der var et marked for otte dvd’er, og om hvordan vi fik foretaget researchen. Da vi samtidig erfarede, at både DR og TV2 har besluttet ikke at bringe historisk indhold, og da magasinmarkedet bortset fra Fogtdals Illustreret Tidende ikke har kommercielle udgivelser, og da der kun er et meget begrænset udbud af historiske dvd/VHS’er trods dvd’ens hurtige udbredelse, fandt vi, at tiden var moden. Af levende billeder ligger der enorme mængder af uudnyttet historisk materiale, og endnu er der ingen, der rigtig har fået øjnene op for de kommercielle muligheder, når man lige ser bort fra Dengang i Danmark, som gik i langt over 100.000 eksemplarer i 2002.«

Film fra de enkelte landsdele

Det er meningen, at de otte dvd’er i serien Danskernes egen historie skal fortælle historien fra otte dele af landet set med almindelige menneskers øjne. De otte bind er: København og omegn, Nordjylland, Midt- og Vestjylland, Østjylland, Syd- og Sønderjylland, Fyn, Sjælland, Lolland/Falster og Møn og Bornholm. Senere vil man muligvis lave landsdækkende historiske film, men det behøver ikke kun blive ved filmene. Substanz har også planer om at producere både bøger og spil med baggrund i historie, og mulighederne er mange.
Substanz samarbejder i forbindelse med arkiv-research og den historiemæssige bearbejdning med Det Historiske Hus i Odense (se Nils Bjervigs reportage i Bogmarkedet nr. 5, 2004). Indsamlingen af materiale sker i samarbejde med 100 lokalaviser, og man regner med, at de 450 arkiver under Sammenslutningen af Lokalarkiver i Danmark ligger inde med omkring 50.000 film. Research og tilrettelæggelse foregår i samarbejde mellem Substanz, Turbinefilm og B Film, mens e-Types står for udviklingen af historiens grafiske identitet og visuelle udtryk. Produktionen står STV for, og musikken er komponeret af Peter Winston Bach.

Troels Rasmussen fortæller, at man i mange tilfælde, hvor man fx kun skal bruge fem minutter fra en film, er nødt til at overspille hele filmen til dvd: »Når vi så har fået, hvad vi skal bruge, overlader vi selve dvd’en til det arkiv, vi har lånt den fra. Det er nemlig i sidste øjeblik, disse film bliver overspillet. Hvis det ikke sker nu, vil mange af de gamle film gå tabt for eftertiden.«

Hvor lang tid spiller de enkelte dvd’er? 

»Hver dvd er på omkring 90 minutter, hvor mellem 60 og 70 minutter er journalistisk bearbejdede historier på 5-12 minutters varighed evt. ledsaget af beretninger og overleveringer fra øjenvidner. I alt er der ca. 15 historier på hver dvd, og dertil kommer så bonusmateriale, som kan være en hel film på måske 20-30 minutter samt information med links,« siger Troels Rasmussen.

Samme pris på dvd og VHS

Hvad bliver prisen på de enkelte dvd’er? 

»Det er endnu ikke helt fastlagt, men i øjeblikket kalkulerer vi med en vejledende udsalgspris på 209 kr. for både dvd og VHS. Vi regner med at forholdet mellem dvd og VHS er 75 til 25, og priserne bliver ens. Det er et levn fra gammel tid, at dvd’erne skal koste mere end VHS’erne, for faktisk er det dobbelt så dyrt at producere en VHS, så det er ulogisk, at dvd’en oftest koster mest,« siger Thomas Tingstrup. »Når prisen ikke er endelig fastlagt, skyldes det, at det er mindre end en måned siden, vi kom i forbindelse med Børge Grønne, der bliver ansvarlig for salg og distribution. Han har hele erfaringen fra lanceringen af Dengang i Danmark, og som tidligere boghandler og medejer af flere B. O Bøger-butikker skal Grønne både stå for salg til forhandlerne og sørge for, at de kommer med i julekatalogerne. Desuden har vi allieret os med et pr-firma, der skal stå for den øvrige lancering.«

Sammen med investorer har makkerparret Tingstrup og Rasmussen investeret en ikke ubetydelig formue i projektet, og de er begge overbeviste om, at der vil være et stort publikum, både såkaldt voksne +30, der køber Danskernes egen historie til sig selv, og et betydeligt gavemarked. Danskernes egen historie vil blive til salg både hos supermarkeder, videoforretninger og hos boghandlerne, men Substanz regner med, at det bliver boghandlerne, der kommer til at sælge hovedparten. Det ved vi meget mere om efter nytår.

Substanz

Troels Bjørn Tingstrup har bl.a. været bankfuldmægtig i Amagerbanken, marketingchef hos Tuborg, salgs- og marketingdirektør i EMI, inden han blev selvstændig. Han er desuden med i Copenhagen Jazzfestivals bestyrelse.
Troels Uhrbrand Rasmussen er journalist og tilrettelægger og har bl.a. været redaktionschef på Nordisk Film og TV, adm. direktør og producent i Zentropa Real og egenproduktionschef på TV3. STV A/S har hovedsæde på Fyn og er Danmarks tredjestørste TV- producent.
Substanz er stiftet 1. september 2003. Troels Tingstrup og Troels Rasmussen ejer 67 % og STV 33 %.

Nr. 11 2004

15-image

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s