Jeg kårer herved Tribhuvan International Airport til Verdens værste lufthavn!

Tjek lige dette billede ud.

Hvor svært behøver det at være. Udfyld hele skemaet en gang dagligt. Så behøver du ikke spilde tiden med at arbejde.

Det siger dig ikke så meget vel?

Men hvis nu jeg fortæller dig, at det er et udsnit af en af de skemaer, der efterhånden hænger på alle lufthavnstoiletter omkring i verden, så ved du hvad jeg taler om?

Denne er fra toilettet i Tribhuvan International Airport, som vi returnerede til i går. Som du kan se i kolonnen yderst til venstre, er der sidst gjort rent klokken 6 pm.

Og her er så dokumentationen i close up. Sidst rengjort klokken 6 pm.

Optaget 4:44 pm 22. februar 2010.

Og det er netop dette, der er det interessante.

Jeg tog nemlig billedet i går da vi returnerede til Kathmandu efter tre ugers rundrejse i Bangladesh og Thailand. Og det gjorde vi kl. 4:20 pm.

Efter 10 timers rejse, hvoraf de 7 var forsinkelser (sådan er det at rejse billigt) havde jeg en relativt presset blære, og måtte derfor skynde mig ud og lade vandet. Så jeg ved med sikkerhed, at billedet blev taget klokken 4:30 pm. Faktisk så jeg fyren udfylde skemaet kl. 4:44 pm. Og det var ikke bare den sidste kolonne han udfyldte, men alle kolonnerne for hele dagen.

Man kan faktisk godt sige at han stod og svindlede en smule med sin rapportering… men for os der efterhånden kender en del til Nepal, kommer det ikke som den store overraskelse. Og især ikke for os som samtidigt har prøvet at tømme blæren på toiletterne i Tribhuvan International Airport og ved at der stinker af pis og det der er værre og at det aldrig har set en rengøring hver time som skemaet angiver. Fra den sø der oversvømmet gulvet forleden, vil jeg vurdere at rengøringen er flere dage gammel…

Med andre ord – rengøringen er fuldstændigt på niveau med resten af de funktioner, der skal få lufthavnen til at fungere. De fungerer nemlig overhovedet ikke.

Da vi landede, var der ingen bus til at køre os til terminalen. Så her stod vi et halvt hundrede passagerer (inkl. 7-10 på business class) og gloede midt på landingsbanen. Efter ti minutter spurgte jeg en person med walkie takie, gul vest og vigtige badges, om vi ikke bare kunne går de 200 meter selv, over til ankomst terminalen. Vi skulle jo nødigt ulejlige folk.

No sir, security udbrød han med skræmmende øjne. For tænk hvilke katastrofer der kunne ske…

Jeg gloede måbende på ham og den hær af vigtigt udseende ansatte, der vrimlede rundt som høns uden hoveder mellem flyene.

Da vi 10 minutter senere nærmede os visaskrænkerne fortsatte kaos. Der var en kø på mindst hundrede udlændinge der alle stod og ventede på at betale 50-60 USD for visum. Men heldigvis for so ventede de ved skranken ’Visa on arrival’.
Vi strøg direkte over til en af de ti andre bemandede skranker, hvor der ikke var en eneste rejsende… så i løbet af nul-komma-fem stod vi ved bagage udleveringen – blot får at befinde os i endnu større kaos.

Der var mennesker overalt, og bagagen hobede sig op mellem de tre transportbånd (sandsynligvis fra de turister der stod i kø på ubestemt tid for at få deres visa). Og der var absolut ingen informationer, der forklarede os hvor bagagen fra vores fly ville ankomme.

De to informations skærme viste hhv.  Departures Times og Arrival Times. Irrelevante informationer her hvor vi jo godt vidste vi var ankommet og bestemt ikke havde planer om at flyve videre foreløbigt????

Jeg fangede en fyr med en walkie-talkie og spurgte ham om hjælp.

Men uden succes – han kunne ikke engelsk og forstod åbenbart ikke mit nepalesiske. Det samme gentog sig én gang til. Og én gang til. Og én gang til – indtil jeg til sidst fandt en fyr i uniform, der talte perfekt engelsk og tilbød mig at hjælpe.

Pludseligt befandt vi os i et virvar af ansatte, der forklarede ’uniformen’ at bagagen kom på bånd 1. Nej bånd 3, Nej bånd 2 – eller i hvert tilfælde bånd 2 eller 3. For bånd 1 fungerede overhovedet ikke…

Vi var nu komplet forvirrede, og besluttede os for at vente ved hvert vores transport bånd. Jeg ved bånd 3 og Annette ved bånd 2.

Jeg vandt! Vores tasker kom som nogle af de første gennem slusen til bånd 3, hvorefter vi hurtigt skred direkte forbi den kaotiske kø foran kontrollørerne, der ’sikrer’ at folk ikke stjæler bagagen, i mens jeg spekulerede på værdien af de 4 personers arbejde.  Eller for den sags skyld, hvad er værdien af deres kolleger der sad og scannede alle kufferter og tasker for ulovligt indhold.

Køen her var om muligt endnu, længere end alle de andre køer, vi havde passeret. Og det var kun os rutinerede Nepal rejsende, der rullede udenom dette totalt nytteløse arbejde og helt åbenlyst brød alle regler for security.

Og kaossen fortsatte…

Da vi kom ud fra ankomstterminalen, kunne vi med det samme se, at der var noget galt. Foran os holdt en rick shaw – og dem kan man normalt ikke bruge til noget som helst, da alle hoteller befinder sig uden for cykel afstand.

Men nu var det ikke ’normalt’.

Det vil sige – det var en helt normal ’bandha’, så derfor vidste vi som lokale, at Nepal Tourist Board ved disse lejligheder altid indsætter shuttle busses, der køre alle turister til down town.

Der er bare den hage, at der ikke eksisterer nogen som helst information om denne fremragende service.

Turister er derfor tvunget ud i alternativ transport som eksempelvis riclshaw’en der tager mellem 3.000 og 5.000 Rupees for at køre dig til hotellet. En ikke særligt behagelig tur for en strækning, der ellers koster 500 – 600 Rupees. Dvs. den officielle NTB pris for taxa-meter biler – en pris som kun her foran ankomsthallen.  Prisen ligger reelt mellem 250 og 300.

Shuttle bussen koster 100 Rupees og er tilnærmelsesvis behagelig.

I 2009 kom der mellem 300.000 og 400.000 rejsende til Nepal. Til næste år er det officielt turisme år og her har National Tourist Board (http://welcomenepal.com/promotional/) et mål om 1.000.000.

Hvis det sker bryder alt sammen til et decideret velkomsthelvede… værre end det er  idag, hvilket synes umuligt.

Jeg kårer herved Tribhuvan International Airport til den værste lufthavn i verden

CODA
Inden vores afgang fra Suvarnabhumi Airport i Bangkok tømte jeg traditionen tro min blære. Toilettet var her så forrygende rent at der ikke er behov for noget kontrol skema. Jeg måtte naturligvis have et billede af den lokale toiletrenser. Ham kan du se her.

Min ven og rengørings assistent fra Bangkok lufthavn

4 thoughts on “Jeg kårer herved Tribhuvan International Airport til Verdens værste lufthavn!

  1. Jaaa, du har jo ret. Det første indtryk er ikke fantastiskt… Hvad med at få Henrik Busch derud som lufthavnsdiktator, han er stadig ledig efter 10 år i Lufthavnen og 10 år i Magasin, så kan de få styr på logistik og shopping…

    Like

  2. Sorry, Tribhuvan kommer stadig ikke i nærheden af Hurghadas lufthavn. Jeg husker stadig, hvordan vi skulle stå at vente to timer i solen i næsten 40 graders varme, før der var plads nok inde i terminalen, hvor vi så kunne vente to timer til, mens der var kø til det ene og det andet, der med lethed kunne være ordnet i én kø.
    I virkeligheden giver det god mening med så mange ansatte i lande, hvor arbejdsløsheden er stor, og hvor det er en reel sikkerhedsrisiko, at især unge mænd er arbejdsløse. Bare ærgerligt at det ikke håndteres som netop i Thailands lufthavn, så de alt for mange ansatte kunne bruges til service i stedet for ineffektivt bureaukrati …

    Like

  3. Hej Thomas og Annette, når man skal, så SKAL man altså. Mon I ikke skulle iføre jer gummistøvler, når I skal, hvor I nu er?
    Har læst bloggen med stor interesse – også højt for Laurits. Kram Hanne

    Like

  4. Pingback: Daylight robbery is the welcom all tourist get when they arrive in Nepal. Approved by the government! « Tingstrup's Blog

Skriv et svar

